miercuri, 13 iulie 2011

Etichete pe oameni

De fiecare data cand stiinta a incercat o departajare a fiecarui lucru de nepriceput la vremea respectiva, a folosit metoda cea mai la indemana: Etichetarea!
Initial parea o joaca de copil aparent nevinovata si fara prea mari implicatii de vreun fel. In realitate, s-a dovedit masurabil ca etichetarea oamenilor este o metoda de manipulare ce poate cadea din subtil(NLP) in injosire si umilire grava a individului si a egoului.
Probabil ca ne mai aducem aminte de copilaria din fata blocului unde ne jucam de dimineata pana seara cu restul copiilor, fiecare recunoscut in grupul de joaca cu o porecla. Desi copii sunt cei mai fini cunoscatori de sentimente umane, metodologia de etichetare a fiecarui individ din "gasca" era o slabiciune fizica sau fizionomia respectivului. Dintre cele mai uzuale pot reaminti: Sobolan, calu', Mu, ochisori, antene, veioza, etc., denumiri care se legau strict de fizionomia respectivului individ. Pe masura trecerii anilor si invatarii a diferitelor metode personale, sociale sau chiar politice adultii ajung sa "sape" adevarate prapastii intre anumite categorii sociale mergand pana chiar la cele religioase.
Conform dictionarului, normalitatea reprezinta lipsa iesirii in evidenta fata de mediocritate. Mai putem adauga ca normal mai inseamna conform cu standardul.
Sociologul Emile Dukheim afirma in cartea Regulile metodei sociologice ca cel mai des intalnit tipar de comportament este considerat normal. Ultima definitie o pot lua drept etalon din cauza simplicitatii ei.
Anormal se poate considera orice iese din acest tipar de gandire si etalonare si pe drept cuvant nici un infractor nu poate fi considerat normal in cadrul unei societati in care sistemele statale sunt functionale. La fel de anormal poate fi si o religie diferita de majoritatea populatiei dintr-o anumita zona(de ex: stat) Avand in vedere ca majoritatea religiilor au aceleasi premise divine de a ajuta pe cel slab si apelul omniprezent la iubire neconditionata, unele formatiuni religioase considera ca cei putini "merita" un tratament diferit de majoritatea dominanta. Plecand de la faptul ca este un fapt istoric si/sau contemporan si nu o premisa, as intreba:
Cu ce sunt cei majoritari, indreptatiti la acte brutale, prin prisma unei religii pline de iubire si iertare, si mai presus de alta forma de adulatie divina usor diferita de a lor?
In cazul religiei, orice individ este considerat extremist in cazul in care constiinta nu ii permite sa accepte orice si riposteaza verbal sau chiar fizic in cazul multimii de cersetori agasanti cu tendinte spre agresivitate si simtul proprietatii pe bucata "lui" de caldaram si coliva. Este, deci, un element deranjant acest enorias ortodox(traditional) care respecta cuvantul cartii sfinte si nu permite pangarirea lacasului de cult sau putem trage de maneca pastorul turmei de enoriasi care accepta sau chiar incurajeaza aceste actiuni de colectare in masa?

Sau o varianta mai laica...Daca un om cu vointa iesit din comun, un caracter puternic, este bine vazut in societate, cel care nu respecta regulile societatii in care traieste dar este un ideal in alta societate, va sfarsi etichetat drept psihotic si internat la "glumeti". Voi ce ziceti?

2 comentarii:

  1. Tara te vrea prost. Prin urmare, societatea va calca in picioare pe toti cei care nu se conformeaza cu regulile ei retardate.
    Cel mai bine este sa mergi pe burta : tii gura inchisa, nu deranjezi pe nimeni, dar gandesti ce vrei tu si iti traiesti viata cat mai aproape de ceea ce iti doresti. Si in acelasi timp, eviti sa primesti in anturaj oameni care nu pot gandi singuri si au probleme de inteligenta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Viaţa asta-i bun pierdut
    Când n-o trăieşti cum ai fi vrut!
    Şi-acum ar vrea un neam călău
    S-arunce jug în gâtul tău:
    E rău destul că ne-am născut,
    Mai vrem şi-al doilea rău?

    Din zei de-am fi scoborâtori,
    C-o moarte tot suntem datori!
    Totuna e dac-ai murit
    Flăcău ori moş îngârbovit;
    Dar nu-i totuna leu să mori
    Ori câine-nlănţuit.

    RăspundețiȘtergere