sâmbătă, 10 septembrie 2011

Scoala...educatia si corsetul mintii

Sistemul educational al civilizatiei din care facem parte din pacate, va trebui sa spunem ca are una din cele mai mari influente asupra omenirii. Stim ca se invata papagaliceste si ca nimeni nu are voie sa-l conteste pe Calinescu sau Ibraileanu cum nici un copil nu are dreptul sa devina creator de moda sau medic fara sa treaca prin furcile matricelor si ecuatiilor de gradu' paispe. Ca societate avem intrebari despre ce se preda la scoala; problema reala fiind NU CE ci CUM se preda? Nu conteaza ce spui unui om ci cum o spui. Pastram mostenirea sistemului bisericos unde slova cartii sfinte e lege si nu voie sa comentezi. De asemenea avem bazajul scolilor prusace. Kindergaten este de fapt ce? gradinita de copii, unde stau pentru a nu deranja adultii si ca sa fie si ok, trebuie sa le dam ceva de facut sa nu se plictiseasca. Trebuie sa invete date fixe, ani, denumiri ale timpului respectiv, limbi straine(5 daca se poate) si orice alta tampenie a sistemului de indoctrinare fortata. Nu spun ca scoala si gradinita este ceva rau dar sa nu uitam cele mai importante aspecte. Pentru asta va dau doar un exemplu:
"Nu am ajuns prea rau pentru un evreu cu doar 5 clase" Joe Weider,
-fondatorul IFBB(international federation of bodybuilding),
-cateva(cam 5)reviste de specialitate de importanta internationala,
-coordonarea de studii de medicina(de la interna pana la genetica)
-o avere estimata prin 1996 la 250 mil $
Si multe acte activitati

Ma indoiesc ca se descurca mai bine cu un Masterat sau alte studii de specialitate inalta. Singura scoala, a fost a vietii si nu a cadrului didactic.
Cel mai important aspect este legatura cu familia. Ruperea din sanul familiei produce traume de separare fata de mama si apare necesitatea de cautare a unei autoritati la care poate apela in cazuri de necesitate. Singura autoritate este profesorul. Din pacate nici ei nu sunt pregatiti indeajuns de mult incat sa stie acest lucru dar cei mai multi nici macar nu se obosesc ca afle mai multe.
Frica de abandon poate da nastere la psihoze si la traume pentru tot restul vietii unui individ. Acelasi individ care in adultie va deveni politist, medic sau alta meserie unde raspunderea este extraordinara.
Asta este scoala din ziua de astazi. Rupe legaturile cu familia, adu-l in sanul unei comunitati de necunoscuti cu diverse educatii si din care trebuie sa iasa cel mai bun. Daca totusi are rezultate slabe la invatatura dam vina pe parinti sau pe profesori. Realitatea este ca sistemul de invatamant este defectuos. Nu din Romania ci din lume. Educatia trebuie facuta numai in familie. Fiecare cat poate si orice om daca are curiozitate nativa si talent, avanseaza; daca nu...asta este. In scoala se aduna din cartier atat copii de muncitori cu o educatie normala dar mediocra cat si copii celor cultivati. Nu prin scoli ci prin perseverenta si talent nativ. Putem asemana scoala cu o puscarie unde stau alaturi si unul care a furat o paine de foame cat si un criminal in serie. Pai cam ce poate iesi din aceasta amestecatura? Ma indoiesc serios ca va iesi ceva sanatos, trainic si mai ales etic. Nici macar pentru elementele componente.
Scoala "tunde" varfurile rebele si incearca sa ridice pe cele slabe. Pare marinimos pentru cel cu copil slab, dar daca ai copii dotati si li se taie mereu elanul? Mai e la fel de marinimoasa actiunea? Pe de alta parte elementul(copilul) slab are nevoie de o educatie in ritmul sau de intelegere, pe care doar paritntii sai o stiu. Nu un strain. Poate cineva isi mai aduce aminte cineva despre Edison care isi lua palme si ramane cu urechea afectata pe viata...oare de ce a luat palma?

Inca imi aduc aminte foarte bine despre cum si ce invatam la scoala. Cel mai bine imi aduc aminte dspre metodee coercitive folosite de profesorii frustrati. Mereu trebuie sa fie unul prin colegiul dascalilor. Unul care sa tune si sa fulgere ca nu stii ca un papagal lectia de ieri. Culmea...la literatura romana unde se foloseste perceptia si imaginatia operei si nu inmagazinarea criticilor. Nu m-am dus la scoala sa invat ce a invatat altul ci sa invat ce invat eu prin prisma mea de perceptie.
Pe de alta parte imi aduc aminte cum se invata o limba straina numai din cantece. Imi aduc aminte dupa 20 de ani cu placere intalnirea de la ora de engleza pentru ca profesorul avea o metoda universal valabila. PLacerea de a explora in fiecare zi noi limite personale de intelegere. Absolut toate clasele lui aveau intre 8 si 10 si frustrata de romana nu intelegea cum este posibil ca o limba straina sa fie mai usor de inteles si invatat decat...romana. Numai ca problema ei era chiar ea. Elevii nu aveau voie sa comenteze. Nota 10 era pentru profesor! Ca formator de caractere...avea un caracter infect cu probleme de personalitate. Nu suporta nici un caracter masculin si iubea nespus fetele. Avea o fixatie pe care noi elevii baieti, trebuia sa le suportam. Nu ca eram sfinti dar nici: esti prost, nu o sa ajungi nimic in viata, esti incapabil sa inveti 2 strofe, sunteti toti niste salbatici, cum te suporta parintii tai, inca putin si erai handicapat, etc. de 2 ori pe saptamana cate 2 ore clasele 5-8. O bolnava mental preda copiilor. Sistemul era struna si producea talente pentru muncitul in stil "banda" de la poarta intreprinderilor.

Pe de alta parte alti profesori care predau de lucruri abstracte aveau talent si toata lumea participa activ. Scoala este un loc in care viitoarele caractere ale oamenilor sunt modelate. Desenul tehnic nu cred ca e usor pentru cineva fara rigle, compasuri si alte accesorii necesare trasarii dreptelor sau curbelor de creion si tus. La noi in liceu, se desena cu mana goala. Orice antitalent era antrenat cu rabdare, dragoste si mult calm de acelasi profesor, pana invata. Chiar daca dura un trimestru! Nu lasa pe nimeni in urma. La sfarsit de bacalaureat, toti si-au adus aminte de ea cu placere. Era inginer. Nu cadru didactic. Avea talent nativ si nici un corset pe creier.
Dupa 20 de ani, toti isi aduc aminte de profa de desen tehnic, "mica si batoasa", cu zambetul pe buze.
Asa ar trebui sa fie un profesor, exact ca Domnul Trandafir! Tot la literatura ajung...sic!


Niculescu parca o chema pe psihopata aia... de i-as intalni pasii la colt de seara....sa-i soptesc o poezie de Bacovia sau un Blestem de baba...de Arghezi

PS
E trist dar asta-i viata
Ce pot eu sa mai spun
Aici se rupe ata
Fringhie si Sapun.

Da-mi nota Shino!

2 comentarii:

  1. 10 pentru epigrama si nu mai putin pentru gandurile scrise mai sus. Ai perfecta dreptate...
    Si pe langa asta, exista scolile particulare unde copii elitelor invata cum sa-i manipuleze pe copii amaratilor si cum sa-i inregimenteze in sistemul sclavagist creat de ei.
    Scolile nu invata copilul CUM sa-si puna in practica cunostintele acumulate. Nu-l invata principiile gandirii logice si sanatoase. Cursurile de logica din liceu sunt frumoase insa putine si nu sunt evidentiate la adevarata lor valoare.
    E de inteles de situatia asta e mentinuta astfel. Ignoranta si mediocritatea sunt mai usor de condus si de manipulat in directia dorita de cei care se folosesc de "sancta simplicitas".
    Cunosc o familie care si-au retras copii din scoala pe cand acestia se aflau in clasa a doua. Sunt niste ani buni de atunci. Copii sunt acum mari, au invatat sa se descurce fara carjele sistemului si stau siguri pe picioarele lor. Au invatat acasa sa nu inghita gogosile formatorilor de opinie si astazi sunt liberi.
    Deci se poate....

    RăspundețiȘtergere
  2. Exista home school si e cel mai sanatos asa. Unul din cele mai montruoase chestii care lepoti face propriului copil ( dupa cel ca l-ai adus pe lumea asta ), este sa-l dai la scoala, gradinita, etc.

    RăspundețiȘtergere