luni, 14 noiembrie 2011

3 Scurte

Taranul roman...forever

Eu locuiesc la tara. In fiecare zi ma ocup de treburile casei cat si de cele ale terenului agricol de pe care imi culeg roadele pentru un trai normal. Nici opulent dar nici sa crap de foame. Atat cat sa pot hrani familia mea si sa mai ramana si pentru ajutorarea altora in caz de nevoie. Toate aceste bunuri agricole sunt obtinute cu munca mea si a familiei mele. Anul trecut, a fost putina ploaie pe dealul unde locuiesc eu dar in schimb pe dealul vecin a plouat saptamanal si toti consatenii mei au avut de plin. Eu inca fac ratii la hrana zilnica pentru a putea trece cu bine prin iarna. Sper sa nu s imbolnaveasca vreun membru din familie pentru ca acest an a fost prost si nu am putut face nici un troc si nici sa vand nu am avut. Ion, vecinul de langa casa mea are aceeasi problema si imi spune ca vrea sa candideze la primarie pentru ca aceste situati sa fie atenuate prin munca in comun in cadrul localitatii noastre.
Eu aleg pe Ion sa devina reprezentatul meu in comuna Cucuietii din deal. Pentru ca este destul de cunoscut, Ion, este contactat de Vasile si Georghe din Cucuietii din vale pentru o intrunire la nivel inalt intre comune.
Vasile si Ghe. ii propune lui Ion sa taca din gura cand ei vor veni la furat si sa dea vina pe altii. Ion tace malc si se conformeaza pentru ca stie, ca si el va avea la toamna un hambar plin din intelegerea cu cei doi.
Anul asta a fost ceva mai bine decat anul trecut dar totusi slab in comparatie cu alti ani. Deoarece Ion a propus in consiliul comunal ca munca si bunurile sa fie la comun, pentru a disipa riscurile de rationalizare a hranei.
Desi toata comuna a muncit de la semanat la recolta, productia a ramas mica si au aparut intrebari daca nu este cineva care fura din productie. CUm Ion este singurul care stie bine matematica, ne bazam pe el sa faca o imparteala corecta.
Neavand istoric cu furturile, il indemnam sa faca el imparteala la final sa aiba si el o plata pentru munca depusa.
Iarna bate la usa si cum in sat vorba umbla repede, aflu ca Ion a fost in cardasie cu Vasile si Gheorghe. Acum stau si ma intreb: Tocmai eu, vecinul sau, sa fiu furat si tradat de cel cu care am impartit acelasi deal? Sa-i dau la cap sau sa merg mai departe si sa nu ascult vorba satului? Oare daca au dreptate?
Omul pentru care am pus umarul si am muncit, omul care a avut nevoie de sprijin pentru a face comuna mai buna..sau asa a zis el... m-a tradat!
Cred ca merita un tratament la fel de bun ca al lui Vasile si Gheorghe. Spanzurati in hambarele pline cu furaciunile lor!
Mai beau ultimul pahar si ma duc spre casa cu capul plin de intrebari. Dimineata Ion ma saluta din JIPAN si pleaca repede ca cica are treaba la arat.
Eu l-am ales, eu il suport...oare il mai pot da eu jos din JIP?...daca da peste mine?
Mai bine ma duc acasa si mai beau o tuica. Poate se va schimba Ion. In fond nu e strain. E de-al nostru....am crescut cu el in sat, i-am dat mancare cand ta-su fugea cu banii la birt.... Hai lasa ca e baiat bun. Ne mai lasa si noua ceva. Il votam si la anul! Cica Vasile si Gheorghe au fugit in America...Ion a ramas aici sa munceasca cu noi. Bun baiat Ion...se vede ca e vecin cu mine!
Il mai votam inca odata...
Va suna cunoscut?



Tao te Ching sau metafizica secolului XX


Cine n-are dorinte vede esenta lucrurilor.
Cine are dorinte vede doar manifestarea lor.

Amândoua aspecte au aceiasi sursa,
Dar devin diferite atunci când sunt percepute.
Asemanarea lor este in profunzimea profunzimilor
Unde este poarta prin care totul ia fiinta.


Dupa cum stim de mai bine de 30 de ani, orice particula oscileaza intre existenta si nonexistenta cum si locul aparitiei sale, exista si nu exista in aceasta lume, posibil(nu probabil) intr-un univers paralel. Ramane la latitudinea metafizicii sa descopere unde apare si mai ales, cand. Se pare ca in lipsa unui observator, oscilatiile intre cele doua concepte sunt nemasurabile. Sau asa am priceput eu...
La aparitia unui observator, oscilatia intre planuri, aparent haotica, dispare, lasand loc unei ordini desavarsite si aranjament previzibil. Lao Tse o stia din secolul VI inainte de era nostra. Noi cheltuim miliarde pe experimente inutile pentru a redescoperi apa calda.




Studii pentru viitori psihologi

Mergand pe premisele acestei stiinte si in speta pe treptele behaviorismului, conditionarii(comportament respondent) si teoriile invatarii, corelate cu tehnicile de manipulare ale psihicului animal.
Spun psihic animal pentru ca voi da un exemplu de experiment animal dar uman. CUm si oamenii sunt animale, vom face exceptie in acest caz deoarece experimentul vizeaza raspunsul animal, altul decat omul, la diversi stimuli exteriori.

Luam de la Skinner cutia, in care vom pune in caine. In interiorul cutiei sunt 2 clape destul de distantate si fiecare vor actiona diferite raspunsuri pentru animalul din cutie.
Clapeta din stanga cutiei va oferi animalului, la fiecare apasare o recompensa. Clapeta din dreapta, va face contactul unui circuit din exteriorul cutiei, care va imita sunetele unui alt caine aflat in suferinta. Exact ca in cazul experimentului Milgram, cainele va decide cat de des va apasa clapeta.
In prima faza, clapeta din stanga cutiei va elibera doar 10 recompense. Fiecare recompensa este data in cutie doar la apasarea clapetei. Dupa epuizarea recompenselor, se va actiona clapeta din dreapata, din exterior, doar pentru vederea si inducerea animalului ca cealalta clapeta este responsabila de continuarea recompenselor.
La prima apasare din exterior se va da doar recompensa, fara sunetele animalului in suferinta. La fiecare apasare a cainelui din interiorul cutiei, se va actiona circuitul si lasa la latitudinea animalul daca va continua sa isi obtina mult ravnitele recompense pe seama suferintei seamanului sau. Cu fiecare apasare, sunetele presupusului animal in suferinta, se vor intensifica. Atat ca volum cat si durata.
Exact ca in experimentul Milgram, se va urmari cat de mult va dori cainele recompensa, provocand in acelasi timp suferinta altui caine.
Se va va lua in calcul 2 variante:
1. Cainele nu are legatura cu alt animal dar va auzi vocile a doi oameni, in fundal. Aparent fara legatura directa cu experimentul.
2. Cainele va mirosi un material impregnat cu mirosul altui caine si aceleasi voci ale oamenilor vor juca rolurile ingrijitorilor provizorii ai animalelor. Unul din oameni va ordona celulat caine(carpa impreganta cu mirosul altui caine) pe un ton ferm diverse comenzi astfel incat cainele pentru experiment sa inteleaga legatura directa dintre mirosul de animal si persoana respectiva.

Se poate proceda la experimentul lui Skinner ca fiind unul pregatitor pentru animalul de experiment.
Se mai poate lua in calcul si achizitionarea de caini diferiti, pentru verificarea comportamentului in cazul in care animalele sunt hranite diferit. Unul cu mancare la discretie dar nu si in ziua experimentului cat si alt caine prost hranit si rar.
Cel hranit bine va intra in experiment dupa minim 12 ore de la ultima masa. Preferabil sa fie cea din seara precedenta.
Cainele hranit rar si la intervale diferite va lua un minim de hrana cu 5 minute inainte de inceperea experimentului.
Oricare alte variante sunt acceptate.

Spor la notite!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu